Rätt att gå i sin närmsta skola

image90I mitt tidigare inlägg om lika villkor skrev jag att kommunerna idag inte kan teckna avtal med fristående skolor om förtur för elever. Konsekvensen av detta har blivit tydlig i Frösunda. Där finns två grundskolor som båda är fristående. Deras verksamhet visar mycket goda resultat och skolorna är följaktligen populära. De är så eftertraktade att en del elever som bor i Frösunda inte får plats.

Lokaltidningen Mitt i Solna skriver om detta i veckans nummer. Rubriken på artikeln är dock missvisande. Den lyder: "Platsbrist tvingar barnen åka långt". För det första har vi inte platsbrist i Solna. Tvärtom lägger vi ner en skola till hösten för att vi har för många platser. Dessutom är det inte speciellt långt till något i Solna som är Sveriges tredje minsta kommun till ytan.

Jag har dock full förståelse för de barn och föräldrar som tycker att det är konstigt att de inte får plats i den närmsta skolan. Majoriteten i Solna vill teckna avtal med de fristående skolorna om att eleverna från närområdet ska ha förtur. Detta är som sagt inte lagligt idag. Här råder inte lika villkor eftersom den kommunala skolan måste bereda plats till eleverna. På moderaternas partistämma i höstas fick jag igenom följande lydelse till det nya handlingsprogrammet:

"De ansvar som kommunen idag kan delegera till en kommunal skola ska vara möjliga att avtala med fristående utövare"

Om denna mening blir verklighet enligt lagen har vi löst alla formella hinder. Nu väntar vi med spänning på att regeringen ska genomföra en lagändring.

Kommentarer
Postat av: Malin Misaghi

Bra att det finns engagemang kring dessa frågor som ju är hög-aktuella för oss barnfamiljer i Frösunda. Extra viktigt är ju att Frösunda-barnen kan gå i skola i Frösunda. För att komma till intilliggande skolor (om än så nära) måste man ju korsa stora gator med mycket trafik. Närhet är inte detsamma som god tillgänglighet.

När kommer beslutet om lydelsen till det nya handlingsprogrammet blir lag eller inte?

2008-04-23 @ 11:05:49
Postat av: Henrik

När beslutet från moderaternas stämma blir lag kan jag inte svara på. Snart vore inte för tidigt. Vi är flera kommunföreträdare som trycker på så mycket vi kan. Sedan ska de övriga partierna i alliansen samtycka. Jag ser inte att detta ska vara något problem. Här i Solna är vi helt överens om detta inom alliansen.

2008-04-23 @ 11:28:31
Postat av: Robert Lindberg

Det låter ju bra, hoppas det faller på plats riktigt snart.
Men Henrik, om barnen inte får plats I någon av de TVÅ närmaste skolorna så tycker jag nog att man kan börja tala om platsbrist. Med ditt resonemang får man alltså vara glad om man får en skolplats någonstans i komunen? Att bussa skolbarn från en helt nybyggd stadsdel är helt bak och fram, hur man än ser på det. Hmm... kan det möjligen vara så att det är billigare att skicka bort barnen än att bygga lokalt?
När Kullens dagis invigdes sas det från kommunen att Solna har problem med att familjer inte väljer att bo kvar i Solna, det har blivit någon sort genomflyttnings kommun. Ett avstamp från stan och ut till villaförorten? Ni talade då vitt om att 'nu ska vi vända trenden'. Om det är det ni vill, och om stadsdelen ska leva så tycker jag och flera med mig att en lokal kommunal skola är ett absolut krav.

En barnfamiljs vardag domineras av barnens dagis/skolgång. Det är en stor del av livet och är för viktig för komunen att inte bygga in i närmiljön. Jag är rädd att familjerna ser sig om efter andra områden när barnen närmar sig sexårsåldern om det inte blir en bra lösning på det här.

2008-04-23 @ 12:04:11
Postat av: Frösundakillen

Intressant att läsa vad du tycker om det här med skolorna i Frösunda. Jag driver en hel blogg ägnad åt Frösunda och Solna, har kommenterat detta som stod i lokaltidningen. Kolla gärna in min blogg: http://frosunda.wordpress.com/

2008-04-23 @ 12:16:44
URL: http://frosunda.wordpress.com/
Postat av: Henrik

Robert, tack för din kommentar och dina synpunkter. Jag delar din uppfattning att det ska finnas tillgängliga skolor i närmiljön. Problemet i Frösunda är inte att det finns för få platser för de boende. Problemet har uppstått eftersom de två befintliga skolorna är superpopulära och därmed har många elever från andra delar av Solna och andra kommuner. Detta kan lagändringen jag driver hantera.

Malin Misaghis tidigare inlägg var klokt. Det finns många skolor i Solna och avstånden är inte stora. Däremot ska vi förbättra tillgängligheten. Detta kan handla om bättre gångvägar, belysning etc. Strax norr om Frösunda kommer ett antal nya skolor att byggas de närmaste åren samtidigt som Bagartorpsskolan kommer få en rejäl ansiktslyftning. Gör vi dessa tillgängliga på ett bra sätt kommer det att avlasta skolorna i Frösunda.

2008-04-23 @ 14:08:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0