Sveriges bästa skola

image88
Barn- och utbildningsnämnden, förvaltningen, rektorer och förskolechefer samlades igår. Syftet med övningen var att diskutera vad som krävs för att Solnas skolor ska hålla toppklass. Många kloka frågeställningar kom upp. En samlad slutsats är att varje elev måste bli sedd för att vi ska lyckas. Skolan måste ge alla elever tillräcklig stimulans. Även de som är riktigt duktiga och begåvade har särskilda behov.

En annan slutsats är att skolans resurser måste användas på ett mer målmedvetet sätt. Med resurser menar jag inte bara pengar. Tid är också en viktig resurs. Rektorerna måste ha en organisation som gör att de kan vara pedagogiska ledare. Idag sitter rektorer med allt för mycket administration. En annan viktig resurs är föräldrarna. Att göra föräldrarna mer delaktiga i elevernas lärande är en viktig framgångsfaktor.

Solna har mycket goda förutsättningar att skapa Sveriges bästa skola. Det finns en gemensam verklighetsuppfattning som genomsyrar alla nivåer. Alla vet var vi står. Solnas skolor har jämförelsevis goda ekonomiska förutsättningar. Däremot speglas inte detta i resultaten. Därför bör vi rimligen ha bra möjligheter att öka produktiviteten. Majoriteten i Solna har kraften att fatta beslut, även i svåra lägen. Politisk feghet är därmed inget hinder här. Det är det i allt för många andra kommuner.

Stadens starka ekonomiska situation medger att ytterligare satsningar kan göras. Dessa måste dock vara motiverade och ske efter att vi säkerställt att nuvarande resurser används på ett målmedvetet sätt. Det pågår redan ett antal viktiga utvecklingsarbeten som snart kommer att bära frukt. Detta gäller inte minst ett nytt kvalitetsarbete och ett antal satsningar på webblösningar. Sammantaget är som sagt förutsättningarna mycket goda. Utan handling kommer dock inget att hända.


Kommentarer
Postat av: Sture Norlin

Henrik,
Jag deltog ej i mötet men, utifrån mina erfarenheter under den tid jag varit här i Solna, så delar jag i stort dina slutsatser och analys. Kanske finns det dock vissa skillnader i våra tänk.
Ja, varje elev måste bli sedd, inkl.duktiga och begåvade. Rektorerna måste dock få utbildning i att VÅGA VARA pedagogiska ledare och i sitt pedagogiska ledarskap SKAPA en organisation som skapar förutsättningar för att stödja varje elevs lärande. Administrationen är i detta sammanhang ett viktigt redskap bland många i ett helhets-/systemtänkande. En annan viktig resurs/redskap är föräldrarna. Att göra föräldrarna mer delaktiga i elevernas lärande är, helt riktigt, en av de viktigaste framgångsfaktorerna.
Hälsningar
Sture

2008-04-21 @ 13:49:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0