16 miljoner människor

Istanbul 2
Nu är jag på plats i Istanbul. Vilken fantastisk stad! 16 miljoner människor på ett och samma ställe. Bilden har jag tagit från mitt hotellrum. Det du ser är en bråkdel av innerstaden. Kvällen igår gick åt till att äta en genuin turkisk middag med representanter för AK partiet. Det är slående hur mycket framtidsoptimism här finns. Tillväxten är enorm. Viljan att bli en del av den europeiska unionen är stark. Till min glädje verkar det även finnas stor insikt om att landet har en hel del hemläxa att göra. Det jag tänker på är naturligtvis de mänskliga rättigheterna.

Den stora frågan just nu är huruvida man får använda huvudduk eller inte. Paradoxalt nog får inte statstjänstemän och ett antal andra i samhället bära huvudduk i detta religiösa land. AK-partiet driver frågan att det ska vara upp till var och en huruvida man vill ha huvudbonad. Ganska självklart kan man tycka - men inte här.

Kommentarer
Postat av: Talia Svensson

Hej Henrik!
Jag saknade dig igår på KS men det är bra vad du gör och hoppas att du kan hjälpa dem med din kunskap.
För övrigt hoppas jag att du blir en bra bloggare.
Kram
Talia

2008-02-05 @ 17:25:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0