Alla elever ska lyckas

En grundbult i moderat skolpolitik är täta och tidiga kunskapsmätningar. På så sätt upptäcker man tidigt om en elev har brister och svårigheter i skolan. I Solna har vi sedan ett antal år givit rätten att få skriftliga omdömen varje termin för alla barn i såväl grundskolan som förskolan. Detta infördes eftersom den dåvarande regeringen var ointresserade av att på statlig väg besluta om tidigare betyg.

Det finns idag ett antal olika kontrollfunktioner som syftar till att mäta varje elevs kunskaper och synliggöra eventuella brister. Utöver betygen arbetar man med individuella utvecklingsplaner. Individuella utvecklingsplanerna är ett aktivt instrument redan från förskolan. Inom kort kommer dessa, när det gäller grundskolan, att vara internetbaserade. Det innebär att kommunikationen mellan elev, skola och hem sker på daglig basis. Skolan kan då ge föräldrarna tips på vad de kan göra för att stimulera barnets utveckling. I Solna har vi arbetat med Brobygge som syftar till att tydliggöra hur varje elev ligger till i förhållande till målen i läroplanen. I Solna har vi beslutat att arbeta med screening som innebär att man kontrollerar varje elevs läsförståelse. Vi har även beslutat att alla skolor ska genomföra nationella prov i årskurs fem.

För de elever som har bekymmer finns det resurser att sätta in som stöd. Den enskilda skolan har speciallärare och kan exempelvis arbeta med små undervisningsgrupper. För mer komplicerade situationer har staden en resursenhet med specialpedagoger och en specialist på dyslexi. För vissa elever ordnar staden placering på specialskolor. Solna stad genomför även ett projekt "Föräldrar - en resurs för sina barn" i syfte att hitta de barn som ligger i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter och dyslexi.

Trots ovanstående har Skytteholmsskolan i Solna missat att upptäcka att en elev har grav dyslexi. Detta upptäcktes först i åttonde klass. Inte heller föräldrarna har upptäckt elevens bekymmer. Hur detta kan ske är för mig obegripligt. Skolverket kritiserar, med all rätt, skolan och Solna stad för detta. ABC och Rapport informerade om detta i kvällens inslag.

Den nya rektorn på Skytteholmsskolan har fått i uppdrag att utreda hur detta kunde ske och hur skolan undviker att det händer i framtiden. Min målsättning är att alla elever ska lyckas i Solnas skolor. Då duger det inte att sådant här kan inträffa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0