Fria kommunala skolor

image40Mitt första seminarium på moderaternas kommunala rikskonferens handlade om fria kommunala skolor. Seminariet leddes av två starka moderata skolpolitiker Maria Stockhaus, kommunalråd från Sollentuna och Mats Gerdau, riksdagsledamot från Nacka. Med på seminariet var också Lars Flodin från Sveriges skolledarförbund och Eva-Lis Preisz från Lärarförbundet.

Politiker ska inte detaljstyra skolan. Den uppfattningen delar de borgerliga partierna med de fackliga företrädarna. Enkelt uttryckt ska politiken sätta tydliga mål, fördela pengar och följa upp och utvärdera kvaliteten. "Hur"-frågorna sköts bäst av professionen. En framgångsfaktor för skolan är hur fri den är. Det skriver de flesta under, åtminstone så länge man inte talar om konkreta saker.

Frihet för en skola innebär bland annat att över- underskott följer med över budgetår. Städning, skolbespisning, lokalfrågor, investeringar, löner och personalfrågor är annat som skolan bättre styr över själv. Att en skola själv ska kunna anställa personal är rimligt, men det innebär också att man får ta ansvar för friställande av personal om det är nödvändigt. När man når denna konkreta nivå står borgerligheten ensam. På dagens seminarium blev jag dock både glad och överraskad av att Lärarförbundets ordförande öppnade dörren för denna typ av åtgärder.

Att fria skolor har bättre förutsättningar att ge eleverna en god skolgång med fokus på kunskapsförmedling styrks av docent Lennart Grosin vid pedagogiska institutionen på Stockholms universitet. Han har forskat kring vad det är som skapar en bra skola. I sammanfattningen av hans forskningsrapport om framgångsrika skolor kan man läsa följande:

"Prioritering av skolans kunskapsmål; ett tydligt och pedagogiskt ledarskap som prioriterar skolans kunskapsmål och syftar till att öka lärarnas förmåga och möjligheter att bedriva god undervisning; samarbete mellan skolledning och lärare om mål och innehåll i undervisning och fostran; höga förväntningar på ele­verna med utgångspunkt från att alla är lär­aktiga samt att skolans och undervis­ningens kvalitet är avgörande för elevernas resultat; uppmuntran och belöning för bra arbete; utvärdering av kunskaper; gemensamma sociala spelregler, ordning och reda utan förtryck; positiva relationer mellan lärare och elever som bygger på respekt och ömsesidigt förtroende och där lärarna uppträder som förebilder och auktori­teter och lägger sig vinn om att skolan skall tillgodose också elevernas mänskliga behov. Beträffande undervisningsmetoder har man kunnat konstatera stor flexibilitet samt en koncen­tration till ett begränsat antal teman under lektionerna, betoning av ämneskunskaper, interaktion mellan läraren och hela klassen kombinerat med indivi­dua­lisering där hänsyn tas till elevers kunskapsnivå. Undervisningen inriktas på såväl baskunskaper som problemlös­ning och förståelse samt att eleverna skall kunna se sammanhang."

Det är ljuva ord som ligger helt i linje med den moderata skolpolitiken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0