Solnas skolor ska till toppen

image52I fredags kom skolverkets rapport som granskar Solnas skolor. Den innehåller en hel del kritik. Det är utmärkt. Bara om vi vågar se brister kan vi arbeta konstruktivt för en allt bättre skola i Solna. En sak måste dock slås fast - kritiken riktar sig inte mot några politiska beslut. Tvärtom ser jag de reformer vi påbörjat eller planerar som svar på mycket av kritiken. Detta gäller inte minst en tätare, mer öppen och vassare kvalitetsgranskning. Vår skolpolitik ligger stenhårt fast. Däremot måste vi se till att verksamheten börjar leverera resultat.

Kritiken kan enkelt delas in i tre delar. För det första kritiseras en del rutiner ute på skolorna. En hel del av de frågorna är redan hanterade eller kommer enkelt att hanteras inom kort. För det andra finns det kritik där vi inte har riktigt samma bild som Skolverket. Där måste staden bli bättre på att beskriva vad som faktiskt sker. Exempelvis kritiseras vi för att inte ge förskoleplats i tid. Detta har hänt vid några få tillfällen trots att antalet barn i Solna ökat explosionsartat.
 
För det tredje kritiseras resultaten. Det är här den största utmaningen finns. I huvudsak slår Skolverket ner på andelen elever som inte når målen. Dessa resultat är inte någon nyhet, men måste förbättras. Samtidigt är trenden att meritvärdena ökar. Sammantaget kan man säga att elevernas kunskaper sakta men säkert ökar, men alldeles för långsamt.

Inom tre månader ska staden svara på Skolverkets kritik. Det kommer med andra ord att ske ett gediget arbete framöver för att åtgärda brister och få en ny skjuts framåt på verksamheterna.

image51
Blå stapel:
Solnas genomsnittliga meritvärde i förhållande till förväntat resultat (noll på den vänstra axeln).

Grön stapel:
Andelen elever som uppnått målen i förhållande till förväntat resultat (noll på den vänstra axeln).

Röd linje:
Solnas ranking baserat på meritvärdet i jämförelse med landets kommuner (högra axeln).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0