Där går gränsen för en tvåårings makt


Min fru och jag uppmuntrar vår tvååriga dotter att fatta egna beslut och lära sig av konsekvenserna av dessa. Gränsen för vad hon får bestämma själv är givetvis ganska snäv. Barn som tvingas fatta allt för svåra beslut blir inte trygga. Det behövs föräldrar som tydligt markerar var gränserna går. För varje månad som går kan vi dock ge dottern mer och mer inflytande.

Ett beslut som vi ansåg henne klok nog att fatta var dagens klädval. Åtminstone inom de gränser som vädret sätter upp. På bilden ser du resultatet av dagens val. Det var efter detta som hela vår uppfostringsideologi föll ihop som ett korthus. Har man väl överlämnat ett beslut till sitt barn är det svårt att återkalla. Efter denna kreation satte dock både min fru och jag ner foten. Vi bestämmer över kläderna ytterligare en tid. Där går gränsen för en tvåårings makt :-)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0