Läsa-skriva-räkna

image115Goda baskunskaper är avgörande för resultaten av all annan undervisning. Dessvärre lämnar tusentals ungdomar varje år grundskolan utan fullständiga betyg. Faktum är att var fjärde elev inte har tillräckliga kunskaper. Läskunnigheten sjunker i mellanstadiet och andelen behöriga till gymnasiet är den lägsta på tio år. Detta är arvet efter ett långt socialdemokratiskt styre i Sverige.

Skolan styrs först och främst av staten genom skollagen. Tillsynen utövas av Skolverket. Det betyder inte att kommunen, som finansierar skolan, står maktlös. Generellt sett är resultaten i borgerliga kommuner väsentligt bättre. I Solna har vi prioriterat skolan under många år. Därför är resurserna till Solnas skolor goda. Elevernas resultat måste dock förbättras. Den enskilt viktigaste åtgärden är att tidigt och ofta mäta varje elevs resultat för att kunna ge de bästa förutsättningar för lärande.

Den förra röda regeringen motarbetade alla initiativ som gick ut på att mäta kunskap. För några år sedan ansökte Solna om att få bli försökskommun med tidigare betyg. Det blev tvärnobben. Istället gav vi alla föräldrar rätt att få skriftliga omdömen varje termin. Dessa får dock inte likna betyg - då bryter vi mot lagen. Nu har vi en ny regering som jobbar med oss, inte mot oss. Redan har ett antal initiativ tagits som efterhand kommer att stötta vårt lokala arbete.

I vårpropositionen lanserar regeringen en omfattande läsa-skriva-räkna-satsning på 900 miljoner kronor. Syftet är att stimulera kommuner och skolor att stärka arbetet med elevernas basfärdigheter, framför allt i lågstadiet. De extra resurserna kan exempelvis gå till speciallärare, sommarskola och utökad undervisningstid. Detta är bara en åtgärd av många som nu vidtas för att öka elevernas kunskap. Nu har vi en regering som vågar se verkligheten som den ser ut. Först då kan man göra satsningar som ger verkningsfulla resultat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0