Stoppa FRA-lagen!

Varje människas rätt till integritet och skydd mot övergrepp är grundbultar i ett civiliserat samhälle. Därför reagerar jag med ryggmärgen över regeringens förslag om att utöka Försvarets radioanstalts (FRA) möjligheter att övervaka internet. Den skepsis jag känner delas av många. Det i sig är dock inget argument. Det är viktigt att sätta sig in i frågan, att försöka förstå förespråkarna och därefter ta ställning. Det har jag gjort och min slutsats är tveklöst - skrota förslaget nu! På onsdag ska riksdagen rösta om förslaget.

Min första anhalt i försöket att förstå var propositionen:
Försvarsunderrättelseverksamhet får endast avse utländska förhållanden (§1).

   Är inte hot som uppstår inom landet lika allvarliga? Är människors integritet inte lika vikig om de lever i ett annat land? Hur kan man garantera på förhand att informationen man fiskar upp avser utländska förhållanden? Det kan man självklart inte. All information som granskas, som inte innehåller det man enligt propositionen eftersöker, är kränkande övergrepp på enskilda människor.

Myndigheter får etablera och upprätthålla samarbete i underrättelsefrågor med andra länder och internationella organisationer (§2).
   Det finns därmed ingen garanti att informationen stannar hos svenska myndigheter. Staten ska alltså inte bara snoka i människors liv utan även skvallra om det till andra.

Min andra anhalt var Försvarets radioanstalt:
Under "Nyheter" på FRA:s hemsida ligger ett uttalande som slår fast att FRA inte kommenterar lagförslaget innan voteringen i riksdagen. Det är både smakfullt och önskvärt. Dock bryter de mot detta på samma sida. Strax intill nyheterna ligger en text som bemöter DN:s ledare i frågan.

I DN:s ledare kan man läsa att den föreslagna signalspaningen "ger Försvarsmakten rätt att utifrån ett knippe hemliga sökkriterier välja ut, granska och lagra e-post, sms och annan kabelburen kommunikation mellan vanliga svenskar som inte är misstänkta för något brott".

FRA:s kommentar är att "Detta är helt fel. Man måste skilja på Försvarsmakten och FRA". Förvisso är detta korrekt. Nu byggde DN:s kritik knappast på vilken statlig myndighet som begår övergreppen. Huvudbudskapet i citatet från DN ovan bemöts inte med en stavelse.

Som en sann liberal anser jag att varje människa har rätt till liv, frihet och egendom. Statens främsta uppgift är att garantera dessa rättigheter. Det innebär ibland att staten själv måste kränka människor. Med denna vetskap inser jag att man ibland måste fatta svåra beslut där litet ont kan göra mycket gott. Efter att ha granskat motiven till den nya lagen "En anpassad försvarsunderrättelseverksamhet" ser jag lite gott men mycket ont. Därför hoppas jag att en majoritet av riksdagsledamöterna på onsdag röstar mot förslaget.

Mer information om varför lagen bör stoppas hittar du på moderata ungdomsförbundets sida.


Kommentarer
Postat av: Victor Mangs

Det finns också massor att läsa om lagen på www.stoppafralagen.nu

2008-06-15 @ 19:52:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0