Budgetdebatt i Sigtuna

För andra gången på en vecka tog jag del av en kommunal budgetdebatt. På onsdagen besökte jag min kommande hemkommun Sigtuna. Det var trevligt att träffa många av de människor som jag kommer arbeta med från årsskiftet. Debatten var inte nämnvärt annorlunda än i Solna. Eftersom jag inte haft möjlighet att granska budgetförslagen i detalj är det svårt att kommentera innehållet. Nästa år blir det desto mer inblandning från min sida.

Några observationer gjorde jag dock. För det första verkade inte den röda majoriteten reflektera över det faktum att skatten är betydligt högre i Sigtuna än i många andra likande kommuner. Det saknades resonemang om hur effektivt resurserna används. För det andra verkade den socialdemokratiska ledaren stolt över att kommunen hade 180 miljoner i lån. Trots skulderna vill han att Sigtuna ska investera friskt. I min värld är det klokare att ligga lågt med investeringar som inte är absolut nödvändiga så att man kan göra kommunen skuldfri.

I samband med besöket i Sigtuna blev jag intervjuad i en timme av tidningen Sigtunabygden. Syftet var att göra ett porträtt av det kommande oppositionsrådet. Det kändes lite ovant att svara på ett antal frågor om mig som person. Det vanliga är att man blir intervjuad om politiken. En del av journalistens upplägg var en frågesport om Sigtuna. Jag lyckades hyfsat med två fel av ett tiotal frågor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0