Skriftliga omdömen

Regeringen har bestämt att skriftliga omdömen ska vara obligatoriska från första klass från och med höstterminen. Det är ingen dramatisk reform för Solna eftersom vi införde den rätten för flera år sedan. Skillnaden är att alla elever nu ska få omdömen. Vi har tidigare erbjudit det till de föräldrar och elever som efterfrågat det. Dagens Nyheter skrev nyligen om detta med vinklingen att det kommer se olika ut i kommunerna.

Journalisten undrade om jag, i egenskap av ordförande i KSL:s utbildningsberedning, ansåg att det är ett problem att det kommer se olika ut. Mitt svar är att det naturligtvis är bättre om det samordnas men att det viktiga nu är att alla elever och föräldrar får tydligare information om elevernas prestationer och behov. Vidare undrade han om jag är beredd att driva frågan om samordning inom KSL. Det är inget jag utesluter i framtiden men just nu är KSL:s viktigaste fokus att få till gymnasiesamordningen och att man förbättrar kvalitetsgranskningen av skolorna i regionen.

Vidare resonerade jag med journalisten om att de individuella utvecklingsplanerna blivit ett allt viktigare instrument för att utvärdera resultaten. Betyg, skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner ska komplettera varandra. Kommunikationen mellan skola, elev och hem ska bli så bra som möjligt så att elever får tydliga förväntningar på sig och en snabb återkoppling på prestationerna.

DN-artikeln var helt okej men mina uttalanden blev, som det brukar bli i media, något ryckta ur sitt sammanhang.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0