Beslut om vårdnadsbidrag i Solna

Ikväll fattade Solna kommunfullmäktige beslut om att införa vårdnadsbidrag från den 1 oktober. Inte oväntat blev debatten ideologisk och laddad. Här återger jag mitt inledande anförande* i debatten:


Ordförande, fullmäktige


Vem vet vad som är bäst för barnen? Är det kommunala tjänstemän? Är det forskare? Eller är det är det vi politiker? Det finns de som lutar sig på Alva Myrdals gamla slogan: "att uppfostra barn är en allt för viktig uppgift för att överlåtas på föräldrarna". Jag är inte en av dem. Min bestämda uppfattning är att föräldrarna är de som vet bäst. Inte vad som är bäst för barn generellt. Men vad som är bäst för det egna barnet.


Det är så lätt att göra sina egna uppfattningar om vad som är bra till en sanning för alla. Det är viktigt att respektera att människor kan göra andra val i livet än de man själv gör. Det innebär inte att det är fel. Det är bara annorlunda. Vikten av respekt för olikheter brukar de flesta politiker tala om. Det bör också gälla de små barnen. Detta är för mig det viktigaste argumentet för att bifalla förslaget om vårdnadsbidrag i Solna.


En familj som väljer att ha sitt barn på en av våra förträffliga förskolor i Solna subventioneras med över 100 000 kronor. Av de 115 410 kronor som en förskoleplats kostar betalar föräldrarna bara 15 120 kronor. Det är en subventioneringsgrad på 87 procent. Den familj som väljer att en vårdnadshavare är hemma med barn subventioneras inte alls. Är detta rättvist? Nej självklart är det inte det. Införande av vårdnadsbidraget är ett steg i rätt riktning. Det blir lite rättvisare och valfriheten ökar.


Jag misstänker att några ledamöter strax kommer att argumentera emot förslaget. Till er vill jag göra några små medskick som kan balansera debatten.

Att ansöka om vårdnadsbidrag är frivilligt. Majoriteten i Solna öppnar en dörr. Vill man inte gå in behöver man inte det. Resurserna till förskolan påverkas inte av förslaget. Den som inte tycker att det är ett bra förslag kan lugnt fortsätta sitt liv precis som det är. Det tänker jag och min familj göra.


Ordförande,


Jag hoppas att fullmäktige i Solna har tilltro till Solnabornas egen förmåga att fatta beslut om deras eget liv. Låt oss ge människor möjligheter att välja själva. Med dessa ord yrkar jag bifall till kommunstyrelsens förslag.


Förslaget antogs med röstsiffrorna 37 - 24 vilket innebär att m, fp, kd och c röstade för medan s, v och mp röstade mot.

* Det talade ordet gäller

Kommentarer
Postat av: Annika

Henrik! Vad är oppositionens argument till att vara emot vårdnadsbidraget? Jag är inte så jätteinsatt i frågan.

2008-08-26 @ 08:59:15
Postat av: Henrik

Deras argument bygger i stort på att de vill styra människor. Det säger de inte rakt ut men det är kontentan av deras inlägg. Exempelvis säger de att vårdnadsbidraget är en kvinnofälla. Visst är det så att kvinnor i större utsträckning är hemma med barn. Det ser jag inga problem med så länge det är familjens eget beslut.



Ett skäl till varför männen oftare arbetar är att kvinnor generellt sett har lägre lön. Det är ett problem som vi ska arbeta med. Vi anser att man ska angripa det verkliga problemen, inte hindra föräldrar att vara hemma.

2008-08-26 @ 09:43:50
Postat av: Annika

Oki, jag förstår! Ska man resonera som opp. kan man ju säga att skaffa barn är en kvinnofälla överlag eftersom kvinnor av rent biologiska/naturliga skäl oftare är hemma med barnen. Helt rätt! Familjen ska alltid själv få välja hur man vill ha det, trots allt måste man anpassa sig efter den som har högst inkomst.

2008-08-26 @ 11:13:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0