Medborgarceremoni på Confidencen

Till nationaldagen bjuds traditionsenligt det senaste årets nya svenska medborgare i Solna in till en högtidsstund. Ceremonin hålls på Confidencen i Ulriksdals slottspark. Deltagarna bjuds på opera, körsång och Confidencens primadonna Kjerstin Dellert talar och sjunger. Kommunfullmäktiges ordförande Sven Kinnander (m) håller tal och delar ut medborgarskapsbevis. De nya svenskarna kom i år från drygt ett tjugotal länder. Stämningen var högtidlig och värdig.

Efter ceremonin bjöds det på förtäring utanför den gamla rokkokoteatern. Jag passade på att mingla bland deltagarna. Där fans allt från en kines som ännu inte behärskade språket men som gjorde sig förstådd ändå, till en italienare som bott i Sverige sedan 1967. En riktig höjdpunkt var trots allt Elena Mihaela Isip från Rumänien. Bortsett från att hon tydligt deklarerade att hon minsann är moderat och att hon var en härligt sprudlande människa hade hon det coolaste svaret på var hon kom ifrån: "Jag kommer från Transylvanien".

   
Bilderna: Kören, Deltagarna och Sven Kinnander, Elena och jag samt Kjerstin Dellert och Solnas borgmästare Lars-Erik Salminen.

Kommentarer
Postat av: Borg Mika

Jag var också på ceremoni, det var underbart och jag tycker att Elena var cool :) invandrare som Elena behöver Sverige!

2008-06-06 @ 23:04:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0