Två år sedan Gustâv lämnade oss

image50Idag lägger vi en krans på Anders grav för att hedra hans minne. Det är två år sedan min forne chef och Solnas borgmästare Anders Gustâv gick bort. Tiden har både gått fort och långsamt sedan dess. Ibland kan jag nästan höra hans harklande och grymtande i korridorerna. Ibland, när jag funderar över något bekymmer, kan jag se honom framför mig med sitt sneda leende. Han river av någon av sina träffsäkra och avslöjande kommentarer. Att ha haft förmånen att arbeta som Anders Gustâvs politiska sekreterare i sex år sätter sina spår.

För Anders fanns det bara ett läge - full fart framåt. De dagar när allt var kaotiskt och journalisterna var på jakt var Anders strategisk, glimrande och helt i balans. Andra dagar då det var lugnare höll han på att bli tokig av rastlöshet. De dagarna lyckades han ofta göra oss andra lika tokiga. Anders ställde mycket höga krav på sig själv, och på människorna kring honom.

Solna har enormt mycket att tacka Anders Gustâv för. Det var han som ledde Solna till toppen. Anders höll ett högt tempo. Allt för högt visade det sig. Vi som nu jobbar vidare för Solnas bästa har all anledning att reflektera över allt vi lärt av Anders. Hans målmedvetenhet, tydliga ledarskap och ambitioner har gjort avtryck på oss. Förhoppningsvis har vi också lärt oss att man måste vårda sig själv. Om man kör på i full fart utan att någonsin stanna upp kan allt vara över alldeles för tidigt.

Kommentarer
Postat av: Talia Svensson

Tack för att Anders inte är bortglömd. För mig betydde Anders mycket, han var en förebild för mig och gav mig många goda råd och jag saknar honom verkligen.
Talia

2008-03-18 @ 09:34:29
URL: http://talia.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0