Skolverkets kritik leder framåt

Inför kommunfummäktiges sammanträde den 26 maj har jag fått två interpellationer att svara på. Även den andra är från Monika Olsson (v) som ställer frågor om vad Skolverkets rapport kommer leda till.


Var det överraskande att Skolverket riktar så kraftig kritik mot Solnas skolor?
Ambitionen för skolan i Solna är hög. Ska vi nå de höga mål vi har måste vi våga se brister och förbättringsområden. Därför välkomnar jag Skolverkets granskning. Den pekar på ett antal områden där vi måste vidta åtgärder. I barn- och utbildningsnämnden har huvudfokus under denna mandatperiod varit att förbättra kvalitetsgranskningen. Idag har vi en lång rad kvalitetssystem som sammantaget är svåra att överblicka. Därför kommer våra egna granskningar framöver att vara färre men vassare. Genom webben kommer vi även öka tillgängligheten till kvalitetsresultaten. Vi kommer också att kontinuerligt undersöka och publicera kundnöjdhet.


Skolverkets kritik var i vissa avseenden överraskande, i andra inte. En del av de brister Skolverket pekade på hade redan före inspektionen åtgärdats. I vissa fall var bristerna kända på respektive skola men inte av nämnden. Det finns också delar av kritiken som var känd men där åtgärderna inte varit tillfredsställande. Den kritik som var överraskande ska vi självklart ta med oss när vi skapar den förbättrade kvalitetsgranskningen. Varken barn- och utbildningsnämnden eller fullmäktige ska behöva bli överraskade.


Har barn- och utbildningsnämnden analyserat orsakerna till att staden får så kraftig kritik?
Barn- och utbildningsnämnden hade en halvdagskonferens med anledning av Skolverkets rapport den 15 april. Till nämnden i juni ska förvaltningen ha svaret till Skolverket klart. I och med detta ärende kommer nämnden att diskutera och ta ställning till vilka åtgärder som krävs. Förvaltningsledning och resultatenhetschefer har vi ett flertal tillfällen analyserat de av Skolverket påtalade bristerna. Några av bristerna har åtgärdats redan före inspektionen. Den 8 - 9 maj genomfördes en tvådagars analys och åtgärdskonferens för resultatenhetschefer och förvaltningsledning.

På vilket sätt kommer barn- och utbildningsnämnden arbeta för att komma till rätta med påpekandena?

Förvaltningen kommer som första steg att överlämna en redovisning till barn- och utbildningsnämnden, den 10 juni, med åtgärder som har eller ska vidtas. Redovisningen ska omfatta åtgärder på kommun-, skol- och verksamhetsnivå. Denna redovisning är därmed svaret som ska skickas in till Skolverket. Under hösten kommer åtgärder som riktas mot förbättringsområden att redovisas för barn- och utbildningsnämnden.

Har barn- och utbildningsnämnden tillräckliga resurser för att rätta till påpekandena?

De flesta bristerna är inte direkt knutna till resurser. Det handlar snarare om arbetssätt, prioriteringar och hur tillämpningen av skolförfattningarna genomförs. Solna har jämförelsevis höga kostnader för skolan. Vår utmaning är att skattepengarna ska ge bättre utdelning.

Är förvaltningen tillräckligt dimensionerad samt finns tillräcklig kraft och tid på skolorna för att åtgärda bristerna?
Ja.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0