Spanska förskolan utökar sin verksamhet
PRESSMEDDELANDE
Moderaterna i Solna stad
Henrik Kelfve (m), skolkommunalråd
070-344 71 70
Spanska skolan är en enskilt driven skola och förskola som har sin verksamhet på Västra vägen i Solna. Intresset för förskolan har varit mycket stort och därför beslutade den borgerliga majoriteten i barn- och utbildningsnämnden i tisdags att utöka tillståndet med ytterligare 20 barn i åldern 1-5 år till totalt 60 barn.
- Det känns bra att vi kan öka mångfalden ytterligare. Solna är en mångkulturell stad och en bra och uppskattad verksamhet som Spanska skolans förskola ska självfallet ges förutsättningar att utvecklas och växa i Solna, säger skolkommunalrådet Henrik Kelfve (m).
Skolan erbjuder undervisning i spanska språket och spansktalande länders kultur och samhällsliv ges extra utrymme. Det krävs inga förkunskaper i spanska och skolan är öppen för alla oavsett modersmål. Grundskoledelen kommer att flyttas till andra lokaler vilket skapar utrymme för fler förskoleplatser. Detta är välkommet eftersom det idag finns en kö till förskolan. Spanska skolans förskola öppnade i januari 2007.
För mer information:
Henrik Kelfve (m), skolkommunalråd Solna stad, 070-344 71 70
Petter Lindfors (m), politisk sekreterare Solna stad, 073-660 94 49
Det är inget att vara glad över eftersom friskolor ÖKAR utanförskap och ger MINSKAD integration. Dessutom har friskolor FÄRRE utbildade lärare vilket är motsatsen till vad friskoloförspråkarna sa inför införandet av dessa skolor.
Där har vi helt olika uppfattning. Spanska skolans verksamhet är mycket uppskattad. Föräldrar står i kö till deras förskola och skola. Vill du hindra dem? Ett annat bra solnaexempel är Alfaskolan som har de i särklass bästa resultaten. Där är andelen elever med utomnordisk bakgrund mycket hög. Det finns både kommunala och fristående enheter i Solna. Det fria valet gör att solnaborna avgör vilka som ska finnas i framtiden.
Jag stödjer mig på forskning.
Du på ideologi.
Det är som att jag tror på Darwin.
Och du på Gud.
Forskningen du hänvisar till vill jag gärna ta del av. Det finns en hel del forskning som stödjer min uppfattning också. Dessutom är det människor vi talar om. Människor med olika drömmar, förutsättningar och behov. Ska vi möta deras behov behövs mångfald.
Det är väl klart att det blir bättre integration och därmed minskat utanförskap om alla barn möts i samma skola/skolform. Om Muhammed går i muslimsk skola, Nathan i en judisk och Petra i en kristen förskola (som ex.) så möts dom inte. Men gick de i samma skola, kanske samma klass, så gör de det. Men för dig/er är det kanske inte så viktigt.
Om någon av egen fri vilja vill gå i en muslimsk skola tänker inte jag förbjuda det. Så länge skolan lever upp till läroplan och övriga krav. Integration handlar inte om att tona ner olika kulturer utan om att öka respekten för olikheter. Dessutom var det knappast bättre integration före valfriheten. Då tvingades alla att gå i den skola politikerna hävisade till. Situationen du beskriver är den skola vi haft. Nu finns det möjlighet att välja fritt. Det är viktigt för mig!
Till Fredrik Viberg: Jag skulle också vilja ta del av din forskning, vart hittar jag den??. En fristående gymnasieskola tex. får ALDRIG anta elever på andra sätt än det som står i regelverket och även gäller kommunala gymnasieskolor. Och på VILKET sätt bidrar en fristående skola till minskad integration?? Det är bland det dummaste jag läst. Glöm inte heller bort att det är Skolverket som sätter reglerna och dem fanns med även under den socialdemokratiska regeringen..