Stöd till barn med ADHD
Inför kommunfummäktiges sammanträde den 26 maj har jag fått två interpellationer att svara på. Den första är från Monika Olsson (v) som ställer frågor om stödet till barna med ADHD-problematik.
Hur många barn med ADHD finns det i Solnas skolor?
Det finns inte något samlat diagnosregister i staden. Därför är det inte möjligt att svara med siffror. Dessutom är frågan komplex. Menas hur många barn som har diagnos? Eller hur många barn som har svårigheter inom området? Diagnoser är i sig varken krav eller skäl för att få särskilt stöd.
Vilka insatser erbjuds dessa barn idag?
För varje elev där det framkommer att eleven kan ha behov av särskilda stödåtgärder ska rektor se till att behovet utreds. Om utredningen visar på behov av särskilt stöd så ska rektor se till så att ett åtgärdsprogram utarbetas. Där ska skolans insatser planeras och dokumenteras. Varje enskild elev är unik och måste ha en individualiserad plan utifrån sina specifika behov.
Idag har skolorna kompetens för att på många sätt anpassa den ordinarie undervisningen för elever med ADHD. Om skolan har behov av konsultation/handledning kan någon av Resursenhetens specialpedagoger hjälpa till. Varje vår erbjuds utbildning. Detta sker i samverkan mellan landstinget, Solna och Sundbyberg. Utbildningen riktar sig dels till personal med barn/elever med ADHD, dels till föräldrarna till dessa barn.
Vilka insatser planeras framåt?
Mot bakgrund av vad som framkommit vid Skolverkets inspektion så har frågan om utredning av behov av särskilt stöd och rutiner för detta tagits upp till fördjupad diskussion. En översyn av arbetet med åtgärdsprogram sker. Utbildningen för personal och föräldrar kommer att fortsätta. Under året startar Skoldatateket som särskilt riktar sig till elever med koncentrationssvårigheter, till exempel ADHD. Där kommer det att finnas både specialpedagogisk kunskap och hjälpmedel för att kunna ge skolans pedagoger stöd i arbetet runt eleverna.
Vad kräver dessa insatser av resurser, kompetens, personal och lokaler?
En översyn av arbetet med utredning/åtgärdsprogram medför inga andra kostnader än arbetstiden för dem som arbetar med dem. Skoldatateket startas inom kort. Detta finansieras delvis inom barn- och utbildningsnämndens budget och delvis genom medel från Specialpedagogiska Institutet. Under 2008 kostar lokalerna i Solna stadshus, program och andra hjälpmedel 1 150 tkr. I den mån skolorna finner att enskilda elever behöver ha tillgång till egna utrymmen, samt egna läromedel och hjälpmedel så kostar även det. För elever med så stora svårigheter att de behöver en annan organisation för sina studier, till exempel i form av särskild undervisningsgrupp för kortare eller längre tid, tillkommer kostnader.