Nytt uppdrag, ny kommun och nya utmaningar

I går kväll fattade moderaterna i Sigtuna beslut om att välja mig till oppositionsråd. Tillträde blir vid årsskiftet. Det innebär att jag kommer lämna Solna och uppdraget som skolkommunalråd.

Sedan jag fick förfrågan från valberedningen i Sigtuna har min familj och jag funderat länge och väl. Vårt beslut att acceptera har i huvudsak två skäl.


För det första är det en mycket tilltalande utmaning att få arbeta i Sigtuna. Kommunen har ett oerhört strategiskt läge som den nuvarande röda majoriteten inte har vilja eller förmåga att utnyttja fullt ut.

Skatten är hela tre kronor högre än Solna. Det innebär att en familj med medelinkomst måste betala över 15 000 kronor mer i skatt varje år.


Sigtuna är också en väldigt vacker kommun med en rik historia och en stark kulturell identitet. Det leder till vårt andra skäl att byta kommun. Vi har länge drömt om att ha ett eget hus med en trädgård. I Sigtuna har vi funnit en fantastisk bostad med naturen in på knuten.

Att lämna Solna efter tio år är inget lätt beslut. Vi har trivts fantastiskt bra och Solna har under denna tid utvecklats otroligt mycket. Tillväxtkommun nummer ett och företagsvänligast i Sverige. I Solna har vi visat att det går att kombinera goda resurser till den viktiga samhällsservicen med landets lägsta skatt. Efter valet 2010 ska jag göra allt jag kan för att utmana Solna.


Även om det återstår en tid tills jag byter kommun vill jag redan nu passa på att rikta ett stort tack till alla de människor som bidragit till att de senaste tio åren varit oerhört utvecklande för mig personligen. Dessa år är en gåva som jag alltid kommer bära med mig. Solna kommer alltid att ha en plats i mitt hjärta.

Kommentarer
Postat av: Stefan Lindsjöö

Grattis till Dig och Sigtuna.

Kommer att sakna diskussionerna om skola, betyg och resultat.

2008-11-20 @ 14:05:57
Postat av: Henrik

Tack Stefan,



Jag uppskattar verkligen dig. Du har ett gott ledarskap, du är kreativ och du har glimten i ögat. Viktiga egenskaper som gör dig till en bra rektor. Jag hoppas verkligen att det stora utvecklingsarbete vi påbörjat ger frukt. Där är du en av de allra viktigaste nyckelspelarna. Jag kommer att hålla ögonen på er :-)

2008-11-20 @ 21:32:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0