Invigning av Stråkets förskola


Solnas barnomsorg byggs ut så det knakar. De senaste fyra åren har vi skapat 660 nya platser. Det är en ökning med uppåt 30 procent. Som jag skrivit om tidigare håller Solna på att bli en riktigt barntät kommun. Barnfamiljer flyttar till och stannar kvar i Solna som aldrig förr. Samtidigt föds det många nya barn. Det är jätteroligt - och en utmaning.

Senaste tillskottet av barnomsorg är Stråkets förskola i Råsunda. Igår fick jag äran att inviga den nya förskolan. Från nämnden överlämnade jag tre inflyttningspresenter - en bok av Astrid Lindgran, en kulram och en grunka man bankar morötter i.

Budskapet är att dagens förskolor ska arbeta målmedvetet med pedagogik som stimulerar barnens utveckling. Barn i förskoleålder är nyfikna, kunskapstörstande och har lätt att lära. Med leken som utgångspunkt ska man ta till vara på detta.


Kommentarer
Postat av: Annika

"En grunka som man bankar morötter i" Det var en rolig beskrivning...ska det vara riktiga morötter eller låtsas?

2008-09-16 @ 11:22:14
Postat av: Henrik

Det följer med små låtsasmorötter i trä. Det går säkert bra att banka på riktiga morötter också men det blir troligen smetigt. Min dotter skulle definitivt föredra det kladdigaste alternativet :-)

2008-09-17 @ 13:18:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0