Störst av allt är kärleken

Skrivet den 24 september 2008

Att ingenting är större än kärleken kan tyckas vara en självklarhet. Så är det dessvärre inte i den del av världen jag befinner mig i nu. Rasad heter en av våra följeslagare på resan genom Azerbajdzjan. Han är uppvuxen två mil från gränsen till Iran. Rasad blev förälskad i en kvinna från en by tre mil bort - i Iran. Till Rasads lycka var kärleken besvarad.


Här är ett äktenskap inget som bara involverar två förälskade människor. Vill man gifta sig måste familjerna förhandla. Alla vi samtalat med här ser det som en självklarhet. Förhandlingen handlar om hur mycket mannens familj ska betala till kvinnans familj. Eftersom Rasad inte var från Iran blev priset högt.


För att de kära skulle få varandra beslutades att Rasads familj skulle betala 300 guldmynt till kvinnans familj. Sorgligt, eftersom hans familj inte hade råd. De förälskade tvingades därför att gå skilda vägar. Principen är - gärna kärlek men först rejält med guld.


Kommentarer
Postat av: Talia

Javisst, kärleken övervinner allt. Jag kommer ihåg när myndigheterna i Sverige inte trodde på vår kärlek och skulle kasta ut mig från landet men vi lyckades till slut efter mycket skrivande och massor av oro! Det är svårt ibland att förstå att vi lever på samma klot i samma tid.

2008-09-28 @ 09:47:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0