Bättre skola med tidiga kunskapstester
En framgångsrik modern skola kan inte ge kunskap på samma sätt och i samma takt till alla. Varje elev har unika förutsättningar och behov som man måste anpassa undervisningen efter. Så här långt brukar de politiska partierna vara överens. Skolan bör också fokusera all kraft på lärandet. Detta är i vissa kommuner lättare sagt än gjort. Röda politiker vill där använda skolan som verktyg för att lösa alla samhällets problem. Om barnen är feta ska skolan hantera det. Om ungdomar slåss på fritiden är det skolan som förväntas ta ansvar. Listan kan göras lång. Lärarna måste idag lägga allt för mycket energi på annat är kunskapsförmedling.
Utöver att skolan arbetar med en individualiserad undervisning och att man fokuserar på lärandet finns det en tredje nödvändig framgångsfaktor. Att mäta varje elevs kunskaper, ofta och tidigt. När det gäller den frågan har det under alla år pågått en politisk strid mellan det blå och det röda laget. Därför blir jag så glad när jag läser dagens DN-debatt. Där skriver en moderat, en socialdemokrat och en förvaltningschef från Haninge germensamt om just detta. Redan i lågstadiet har man genomfört betygsliknande tester. På så sätt har brister synliggjorts vilket gjort att stödinsatser tidigt satts in. Resultaten är mycket goda.
Utöver att skolan arbetar med en individualiserad undervisning och att man fokuserar på lärandet finns det en tredje nödvändig framgångsfaktor. Att mäta varje elevs kunskaper, ofta och tidigt. När det gäller den frågan har det under alla år pågått en politisk strid mellan det blå och det röda laget. Därför blir jag så glad när jag läser dagens DN-debatt. Där skriver en moderat, en socialdemokrat och en förvaltningschef från Haninge germensamt om just detta. Redan i lågstadiet har man genomfört betygsliknande tester. På så sätt har brister synliggjorts vilket gjort att stödinsatser tidigt satts in. Resultaten är mycket goda.
Kommentarer
Trackback