Bra ledarskap på Bergshamraskolan

image18Vad krävs för att skapa en god skola? Det är en fråga med många svar. Om jag måste begränsa mig till en sak svarar jag utan tvekan ledarskap. Lärare som lyckas förena eleven, föräldrarna och skolan i att sträva mot samma mål förtjänar all beundran. Detta kräver ledarskap.

I Dagens Nyheter (20/2) finns en artikel som handlar om Bergshamraskolan, en av våra Solnaskolor. Lärarna i klass 9a3 har lyckats att vända en klass med stora bekymmer till en solskenshistoria. För tre år sedan var oron i klassen stor och stämningen nära kaotiskt. Mer än hälften kunde knappt läsa och skriva. Idag har i princip alla godkänt i matte och svenska.

Resan mot dagens resultat har inte varit smärtfri. Det krävs målmedvetenhet och uthållighet för att nå framåt. Lärarna på Bergshamraskolan har visat att det går att vända en tuff situation. De förtjänar all respekt!

Kommentarer
Postat av: Elinor Kennerö Tonner

Vad roligt det var att läsa ditt inlägg angående artikeln om 9a3 på Bergshamraskolan! Jan och jag känner starkt att det enda sättet att vända en negativ trend är just starkt ledarskap och nära samarbeta mellan hem och skola. Härliga elever, engagerade föräldrar och lärare som inte ger upp är en oslagbar kombination!
Mvh/Elinor Kennerö Tonner

2008-02-22 @ 11:33:05
Postat av: Henrik Kelfve

Tack för de vänliga orden. Nu får vi hoppas att exemplet från Bergshamraskolan inspirerar andra.

2008-02-22 @ 11:37:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0